Porckopás elleni TIPPEK !

2018.10.16

Porckopás

Az artrózis (ízületi porckopás) az ízületeket érintő egyik leggyakoribb probléma, amely során az ízületeket borító porc elvékonyodik, töredezetté válik, majd lassan felszívódik. 

A porckopás általában lassan alakul ki, és bár egyes esetekben nem okoz tüneteket, leggyakrabban fájdalommal és/vagy a mozgáskorlátozottsággal jár, de ez lehet a merevség, a duzzanat, esetleg a deformitások oka is. 

Egyre többen panaszkodnak a fájó nyak-, váll-, derék-, térd- vagy ujjízületek miatt, sőt a porckopás már napjainkban több fiatalt is érint.

Az ízületi fájdalmaknak számos oka lehet, mint a sérülés, a gyulladás, a fertőzés, az autoimmun betegség és a porckopás. A fájdalom ráadásul kisugározhat egyik testrészből a másikba, így sokszor azt sem könnyű megállapítani, mely ízület a forrás. 

 

Tippek a porckopás okozta fájdalom elkerülésére a gondtalan mindennapokért!


- Naponta mozogjunk!

Ízületi kopás esetén különösen fontos mozogni, de csak bizonyos tehermentesített formában. nem megterhelő lehet például az úszás, különösen a hátúszás

 Csípőízületi problémák esetén igen hatásos a mellúszás,mivel a széles ívű lábtempó miatt, amely megelőzheti a később kialakuló ízületi zsugorodásokat. Csípőízületi kopásos betegeknél ideális megoldás lehet még a szobabicikli(vagy akár utcai bicikli), ha sikerül deréktámaszos, enyhén hátradöntött ülésben tekernünk. Fontos, hogy ne görnyedjünk előre a kormányhoz, így nem terheljük a derekat. Térdízületi kopásesetén azonban a lejtőn felfelé és az ellenállással szembeni tekerést és a futást is óvatosan kell bánni!


- Gyalogoljunk!


Építsünk be napjainkba rendszeres gyaloglást,ha tehetjük füvön sétáljunk!

Legyünk óvatosak a mindennapi, kemény talajon történő gyaloglással, mert idővel elkoptathatja a térdízületet.

- Kímélő mozgások!


A rázkódással és hirtelen irányváltoztatással járó, intenzív mozgásformák (például labdajátékok), valamint az ugrálós edzések, a különböző aerobikfajták csakis egészséges ízületű embereknek ajánlottak. Jó hatású lehet viszont a tai csi és a mediball.

 Válasszunk  gerincünknek megfelelő cipőt és ne mindig a DIVAT-ot kövessük!

Meghatározó a kényelmes, párnázott, esetleg gördülő talpas cipő, szandál viselete, főleg alsó végtagi vagy gerincartrózis esetén. 


- Adjuk le a felesleget!


Mivel önmagában a túlsúly is okozhat ízületi problémákat, fájdalmakat, érdemes az egészséges határok közt tartani a testtömeg-indexünket. A felesleges súly elsősorban a láb ,térd és a csípő izületeket terheli!

- Étkezzünk egészségesen!


Az artrózis kezelésére nincs meghatározott diéta, de a zöldségre, gyümölcsre, teljes kiőrlésű gabonára épülő táplálkozás, az állati fehérjék korlátozása javítja az ízületek állapotát. 

A z omega 3-6-9 halolajak , valamint porcpótló anyagok , a glükózamin szulfátok, c -vitamin ,msm rendszeres szedése szintén lassíthatják a folyamatot.